تحلیل گر روس: ایران و تركیه مشاركت راهبردی خود را تقویت می كنند
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش ایرنا، تاراسوف روز جمعه در مقاله ای در پایگاه اینترنتی روسی 'رگنوم' خاطرنشان كرد: برنامه دیدارهای 'رجب طیب اردوغان' نخست وزیر تركیه در ایران فشرده بود و در دستور كار مذاكرات وی با مقام های ایرانی موضوعات زیادی قرار داشت.

تحلیل گر روس افزود: این امر به دلیل روابط ویژه آنكارا و تهران در سال های اخیر می باشد.

در این مقاله به توسعه همكاری های اقتصادی-بازرگانی تركیه و ایران اشاره و گفته شده است:آنكارا قصد ندارد از این همكاری ها با تهران صرف نظر كند.

رگنوم نوشت: نخست وزیر تركیه و شركای ایرانی وی در تهران برای افزایش دو برابری مبادلات بازرگانی میان دو كشور تا سقف 35 میلیارد دلار در سه سال آینده ابراز علاقمندی كردند.

منبع خبری روسی در ادامه مقاله خاطرنشان كرد: در شرایط كنونی كه غرب علاوه بر اعمال تحریم ها علیه ایران، كشورهای دیگر را نیز به پیوستن به فشارها علیه این كشور ترغیب می كند، اظهارات اردوغان مبنی بر علاقه مندی به توسعه روابط و همكاری ها با ایران نشانگر تلاش تركیه برای اتخاذ موضع مستقل در قبال ایران است.

تحلیل گر روس در مقاله خود نوشت:تهران اهمیت دیدار اردوغان را درك می كند و رییس جمهوری ایران در این رابطه بر ضرورت حفظ و تعمیق روابط كشورش با تركیه در عرصه های مختلف به ویژه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تاكید كرد.

در ادامه مقاله به تلاش ایران برای استفاده از همكاری با تركیه در راستای منافع خود اشاره و افزوده شده است:تصادفی نیست كه احمدی نژاد در دیدار با اردوغان خاطرنشان كرد كه دو كشور درعرصه بین المللی به طور دائم از یكدیگر در برابر سیاست های برتری جویانه غرب حمایت كرده اند و بنابرین آنها بایددرمقابل دشمنان هوشیاری خود را حفظ كنند.

در این مقاله همچنین به همسویی دولت تركیه در مساله برنامه هسته ای ایران با این كشور اشاره و گفته شده است: آنكارا بار دیگر از حق ایران برای استفاده از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز، حمایت و مخالفت كشورش را با تحریم علیه ایران اعلام كرد.

رگنوم نوشت: تركیه درموضوع مذاكرات هسته ای ایران نیز نقش فعالی ایفا می كند و تهران با اعتماد به آنكارا تلاش می كند كه دور جدید مذاكرات گروه 1+5 و این كشور در استانبول برگزار شود.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: آبی , بارسلونا ,
:: بازدید از این مطلب : 262
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: